در گفت وگو با راستابلاگ مطرح شد

تهیه نقشه راه گیاهان دارویی سرزمین طلا و یاقوت های سرخ

تهیه نقشه راه گیاهان دارویی سرزمین طلا و یاقوت های سرخ

راستابلاگ: برمبنای آمارها درآمد استان خراسان جنوبی در سال قبل از كاشت گیاهان دارویی بیشتر از 2 هزار میلیارد تومان بوده و مواد موثره موجود در گیاهانی چون ˮزعفرانˮ، ˮزرشكˮ و ˮعنابˮ بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است، ولی به سبب نبود دانش و امكانات كافی از این پتانسیل اقتصادی استفاده نمی شود؛ بدین جهت از طرف پژوهشگران دانشگاه بیرجند نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی استان بر اساس برنامه 10 ساله تهیه، طراحی و اجرایی شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، استان خراسان جنوبی در اقلیم خشك و نیمه خشك قرار دارد و از تنوع گیاهی بالا و مناطق با پتانسیل زیاد در حوزه گیاهان دارویی برخوردار می باشد.
با عنایت به افزایش حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآورده های آن، افزایش سهم طب سنتی در سیستم سلامت كشور در نقاط مختلف، پیشینه غنی ایران در طب سنتی و همین طور مستعد بودن استان خراسان جنوبی، احیا و توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی ایرانی با استفاده از تمام منابع ملی، در این استان لازم است.
بر این اساس پژوهشگران دانشگاه‌ یرجند برمبنای برنامه ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری مبادرت به تهیه نقشه گیاهان دارویی این استان كرده اند.
اجرای طرح پژوهشی در حوزه ملی
دكتر محمدحسین امینی فرد، عضو هیات علمی دانشكده كشاورزی دانشگاه بیرجند و مجری طرح در گفت و گو با ایسنا، در این باره اظهار داشت: با عنایت به مصوبه "سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی كشور" در جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهت تحقق اهداف و سیاست های راهبردی این سند مهم در برش منطقه ای و استانی، طرح پژوهشی با عنوان "تهیه، طراحی و اجرای نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی استان خراسان جنوبی" توسط ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بوسیله بنیاد نخبگان خراسان جنوبی اجرایی شد.
وی هدف از اجرای این طرح را مطالعه، طراحی و اجرا و سیاست گذاری در راه تحقق اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی دانست و اظهار نمود: بدین جهت نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی می تواند بعنوان نقشه فنی و اجرایی تحقق اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در استان خراسان جنوبی تلقی شود.
بگفته مجری طرح، وجود این نقشه برای شناخت موانع، مشكلات، محدودیت ها و ظرفیت ها و اقدامات اساسی برای گیاهان دارویی و طب سنتی در استان خراسان جنوبی بسیار مفید خواهد بود.
امینی فرد تصریح كرد: نقشه راه به این مساله می پردازد كه در انطباق با سند توسعه استان، چه كاری و در چه زمانی، با چه اولویتی، چه منبع اعتباری و چه فناوری باید صورت گیرد تا به اهداف منطقه ای سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی كشور دست یافت.
عضو هیات علمی دانشكده كشاورزی دانشگاه بیرجند به بیان پتانسیل های استان خراسان جنوبی در زمینه گیاهان دارویی پرداخت و اظهار داشت: استان خراسان جنوبی در اقلیم خشك و نیمه خشك قرار دارد؛ بدین جهت این استان از اقلیم بسیار خاص برخوردار می باشد كه از آن جمله می توان به تفاوت دمای شب و روز اشاره نمود كه به بیشتر از ۱۰ درجه سانتی گراد می رسد.
پتانسیل استان خراسان جنوبی
وی تبخیر و تعرق با پتانسیل بیشتر از ۲۲۰۰ میلی متر، متوسط بارندگی ۱۲۰ میلی متر در سال، بادهای منظم با سرعت متوسط بیشتر از ۴ متر بر ثانیه در ۲۲۳ روز از سال و آسمان آفتابی بیشتر از ۳۰۰ روز در سال را از دیگر خاصیت های اقلیمی این استان نام برد و تصریح كرد: این شرایط باعث شده تا این استان مستعد شرایط كشت و كار خیلی از گیاهان دارویی باشد، بگونه ای كه برمبنای آمارها، استان خراسان جنوبی دارای تنوع گیاهی بالا (وجود ۱۲۰۰ گونه گیاهی شناخته شده) است.
این محقق حوزه گیاهان دارویی با اشاره به اینكه این استان حدود ۱۰ درصد تنوع گیاهی كشور را به خود مختص كرده است، افزود: از این تعداد گونه گیاهی، حدود ۶۰ درصد از آنها استفاده دارویی و صنعتی دارند و ۸۰ گونه از آنها، گونه های بومی كمیاب و مزیت دار به شمار می روند.
امینی فرد استان خراسان جنوبی را جزو استان های برتر و یكی از قطب های تولید گیاهان دارویی در كشور توصیف كرد و خاطرنشان كرد: به علت كشت "زعفران"، "زرشك"، "عناب" و "انار"، از این استان با عنوان سرزمین "طلا" و "یاقوت های سرخ" یاد می شود.
این استاد دانشگاه بیرجند با اشاره به اینكه از حدود ۱۵۰ هزار هكتار زمین زراعی و باغی كشاورزی این استان، حدود یك سوم آن یعنی حدود ۵۰ هزار هكتار آن به كاشت گیاهان دارویی اختصاص دارد، افزود: درآمد استان خراسان جنوبی در سال ۹۷ از كاشت گیاهان دارویی بیشتر از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. همین طور گیاهان دارویی پرورش یافته در استان نظیر "زعفران"، "زرشك"، "عناب"، "انار" و "گل نرگس" به علت شرایط خاص آب و هوایی آن، دارای مواد موثره دارویی بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است، ولی در عین حال به علت نبود دانش و امكانات كافی در مورد اینكه چه محصولی و با چه تكنولوژی باید به بازار معرفی شود، در استان از پتانسیل اقتصادی گیاهان دارویی به صورت كامل استفاده نمی گردد.
وی افزود: با عنایت به افزایش حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآورده های آن و افزایش سهم طب سنتی در سیستم سلامت كشور و همین طور مستعد بودن استان خراسان جنوبی، احیاء و توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی ایرانی با استفاده از تمام منابع ملی در این استان ضروری به نظر می آید.
امینی فرد تصریح كرد: این در شرایطی است كه داشتن یك سند علمی محكم، استراتژیك و راهبردی، انجام این امر را تسهیل خواهدنمود و در این راستا نقشه راه گیاهان دارویی كه تهیه شده است، مجموعه ای از طرح ها، سیاست ها و برنامه ها و اقدامات فنی و قانونی در جهت پشتیبانی از سیاست ها و تدوین استراتژی های گیاهان دارویی استان برای مقابله با چالش بیكاری استان، با ایجاد شرایط برای تولید اولیه، تحول صنعتی و صادرات محصولات با ارزش افزوده برای بازارهای جهانی است.
تهیه نقشه راه گیاهان دارویی
وی با تاكید بر اینكه این نقشه برمبنای روش برنامه ریزی استراتژیك بوده و بر اساس اهداف كوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت برنامه ها ارائه شده است، خاطرنشان كرد: علاوه بر مطالعات علمی و پژوهشی برای این طرح، كارگروهای علمی و تخصصی از اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند، دانشگاه علوم پزشكی، جهاد دانشگاهی، مدیران و كارشناسان جهاد كشاورزی، منابع طبیعی و صنایع و بخش خصوصی استان، تشكیل و از نظرات این كارگروه ها بعنوان اساس و پایه این طرح استفاده شد.
عضو هیات علمی دانشكده كشاورزی دانشگاه بیرجند اضافه كرد: روش تهیه نقشه راه گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی را برمبنای روش برنامه ریزی استراتژیك و بر اساس اهداف ۱۰ ساله (۱۳۹۷ تا ۱۴۹۷) ارائه شد و بر این اساس، این طرح در چهار مرحله اجرایی شده است.
وی "تجزیه و تحلیل وضع موجود گیاهان دارویی و طب سنتی استان خراسان جنوبی"، "نقاط ضعف و تهدیدها گیاهان دارویی و طب سنتی استان"، "نقاط قوت و فرصت های گیاهان دارویی و طب سنتی استان خراسان جنوبی" و "ارائه اقدامات، راهبردها و برنامه عملیاتی جهت تهیه نقشه گیاهان دارویی و طب سنتی استان" را از مراحل چهارگانه اجرای نقشه گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی نام برد.

برنامه عملیاتی نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی استان خراسان جنوبی


امینی، برنامه عملیاتی و نقشه راه گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی را شامل ۵ حوزه دانست و اظهار نمود: برنامه های عملیاتی هر حوزه بطور جداگانه برای توسعه گیاهان دارویی استان ارائه شد كه از آن جمله می توان به حوزه های "زیرساخت و توانمندسازی تولید گیاهان دارویی خراسان جنوبی"، "آموزش علمی و كاربردی"، "پژوهش و تحقیقات"، "بازار، اقتصاد و صنعت" و "ترویج و فرهنگ سازی" اشاره نمود.
اهداف و بازده نهایی طرح
مجری طرح در پاسخ به این سؤال كه بعداز اجرای این طرح چه اهدافی در استان خراسان جنوبی محقق خواهد شد، اظهار داشت: تحقق اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در برش استانی با عنایت به مزیت نسبی این بخش كشور در این صنعت و تسهیل توسعه اقتصادی استان خراسان جنوبی با افزایش و مدرنیزه كردن تولید و فرآوری صنعتی گیاهان دارویی همچون اهداف مد نظر در این حوزه بوده است.
این محقق "ارتقاء عملكرد و كیفیت محصولات در گیاهان دارویی در استان"، "بهبود معاش و اقتصاد كشاورزان، تولیدكنندگان و صنایع مرتبط در استان خراسان جنوبی"، "معرفی محصولات مهم گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی در سطح بین المللی و سهم مهم از بازار بین المللی" و "افزایش همكاری و ارتباط میان سرمایه داران در جهت تولید، تجاری سازی و نوآوری محصولات گیاهان دارویی و اشاعه طب سنتی و تعریف و تبیین طرح ها و اقدامات فنی و اجرایی در استان" را از دیگر اهداف اجرای طرح نقشه گیاهان دارویی در این استان نام برد.




منبع:

1398/10/01
10:59:05
5.0 / 5
4614
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌ , سیستم , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳